Utdrag fra Totens Sparebanks gavestrategi


1.    mål

Tildeling av gaver har lenge vært en viktig del av norske sparebankers aktiviteter. Sparebankene har gjennom mange år hatt et sterkt samfunnsengasjement, særlig i forhold til sine lokale miljøer. Sparebankene gir gaver som skal bidra til å øke engasjementet i nærmiljøet og berike lokalsamfunnet. Som selvstendig sparebank ønsker Totens Sparebank å videreføre den sterke tradisjonen med å gi gaver til allmennyttige formål. I 1891 delte Toten-Vardalske Sparebank første gang ut slike gaver, da 600 kroner ble gitt til utsetting av fiskeyngel i lokale fiskevann. Etter hvert som det mot slutten av 1800-tallet ble stiftet lag og foreninger innenfor kultur, idrett og humanitær virksomhet, ble disse mottagere av bankens gaver.

Siden 1891 har Totens Sparebank gitt mange millioner tilbake til lokalsamfunnet, og det er viktig å ivareta denne sparebanktradisjonen med å gi deler av overskuddet som gaver til allmennyttige formål. Våre gaver skal bidra til vekst og utvikling av regionen og bidra til å utvikle regionen til et attraktivt bo- og arbeidssted.

Fram mot 2030 skal Norge gjennom en omfattende omstilling, der klimakutt, klimaendringer og nye krav vil legge føringer for norske lokalsamfunn og bedrifter. Finansnæringen er et viktig verktøy for omstillingen til det grønne skiftet. Banken skal bidra til et mer bærekraftig lokalsamfunn gjennom tildeling av gavemidler. Vi har tatt miljøaspektet og FNs bærekraftsmål inn i vår strategi og støtter særlig opp der søkeren bidrar til en bærekraftig omstilling sammen med oss.


2.    Kategorier

Banken ønsker å støtte gode tiltak som kommer allmenheten til gode. Barn og unge er en viktig del av målgruppen for bankens gavetildelinger. Disse representerer regionens fremtid. Gode vilkår for barn og unge gir gode vilkår for regionen. Det skal satses på bredde fremfor smale målgrupper, og lag fremfor enkeltutøvere. Gavetildelinger fordeles innenfor 8 ulike kategorier:
 

2.1    Kunst og Kultur

Denne kategorien gjelder søkere som har til hensikt å fremme eller utøver kunst, ivaretar kultur, og/eller kulturarv. Eksempelvis gaver til museum, lokaler for kunst og kultur, bibliotek, festivaler, teater, korps, orkestre, ensembler, scenekunst eller visuell kunst.
 

2.2    Kompetanse, utdanning og forskning

Denne kategorien gjelder søkere som har til hensikt å fremme, eller som omhandler kompetanse, utdanning og forskning.
 

2.3    Idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv

Denne kategorien brukes for søkere som har til hensikt å fremme, eller som omhandler idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv.

2.4    Humanitære tiltak og helseformål

Denne kategori brukes for søkere som har til hensikt å fremme, eller som omhandler humanitære tiltak og helseformål, men er avgrenset mot forebyggende folkehelsearbeid, som kan kategoriseres som idrett, fysisk aktivitet og friluftsliv. Med begrepet «humanitære tiltak» menes i denne sammenheng aktiviteter der målet er at mennesker som på en eller annen måte lider eller har det vanskelig, skal få det bedre.

2.5    Samfunn, utvikling og sosiale tiltak

Denne kategorien brukes for søkere som har til hensikt å fremme, eller som omhandler, utvikling og sosiale tiltak som ikke er å betrakte som direkte humanitære tiltak eller helseformål. Eksempelvis utdelinger til tiltak som fremmer demokrati, ytringsfrihet, menneskerettigheter, likestilling, integrering og inkludering.

2.6    Klima, miljø og naturvern

Denne kategorien brukes for søkere der klima, miljø og naturvern er selve formålet med utdelingen (og ikke er et kriterium for utdeling). Eksempelvis utdelinger til miljøvernorganisasjoner eller lignende som har som formål å bruke de tildelte midlene til noe som fremmer klima- og miljøengasjement, eller utdelinger til klimaorganisasjoner som gjennomfører konkrete tiltak som bidrar til reduksjon av klimagassutslipp.

2.7    Næringsutvikling

Denne kategorien brukes for søkere som har til hensikt å fremme, eller som omhandler tilrettelegging av næringsutvikling innenfor rammene allmennytte. Eksempelvis utdelinger til gjennomføring av næringskonferanser, næringsrettet forskning, teknologiutviklingsprosjekter for hele næringer og lignende.

2.8    Annet

Denne kategorien brukes for søkere som ikke lar seg kategorisere innenfor øvrige kategorier med hensyn til formål for utdeling.


3.    GAVE VERSUS MARKEDSFØRING/SPONSING

En rekke gode formål av allmennyttig karakter som kvalifiserer til å motta gaver fra banken vil samtidig også kunne være et potensielt sponsorat. Det er bankens policy at det ene ikke skal fortrenge det andre dersom begge formål er berettiget. Med den bredde banken har på dette området vil det være umulig å unngå slik parallellitet i en del tilfeller. Det skal likevel skilles klart mellom gave- og sponsormidler.

Mange av henvendelsene banken får, kommer i form av spørsmål om sponsorstøtte. I mange tilfeller er disse søknadene i realiteten gavesøknader da motytelsene som tilbys er minimale. Banken kan i slike tilfeller vurdere å gi en gave istedenfor å tegne en sponsoravtale, forutsatt at det ikke kreves motytelser for gaven.

3.1    Kombinasjon sponsoravtale og gave

Rene sponsoravtaler skal i utgangspunktet klassifiseres som markedsføring med hele beløpet.

Imidlertid kan forventningene til den økonomiske størrelsen på et sponsorat i mange tilfeller være vesentlig større enn den reelle motytelsen. Da kan det være aktuelt å tegne en mindre sponsoravtale som harmonerer med motytelsen. I tillegg kan det gis en gave. I så fall må begge parter være innforstått med at det er tilfellet. Gavebeløpet skal f.eks. knyttes opp til arbeid blant barn og unge og gjerne som tilskudd til et eget prosjekt eller en nyinvestering. Gaven besluttes i henhold til gavestrategien og tas fra gavebudsjettet. Sponsoravtalen behandles i henhold til vedtatt sponsorstrategi, besluttes etter gjeldende fullmakter og belastes markedsbudsjettet.

Et gavebidrag kan ønskes gjort kjent fordi det i seg selv er positivt for mottager, mottagers omdømme og for banken. Mottagers ønske om eventuelt å fremheve banken gjennom omtale, logovisning eller lignende, kommer ikke i konflikt med forutsetningen om at bidraget skal klassifiseres som en gave.

3.2    Utbetaling av midler

Banken skal generelt ikke ha faktura der det er snakk om rene gaver. Gaven overføres til mottakers konto med begrunnelse ut fra bankens strategi og tildelingskriterier, og med utgangspunkt i allmennyttige formål.

3.3    Eventuell motytelse

Der det er bankens hensikt å gi en gave, men mottaker ønsker å gi en mindre motytelse, kan banken etablere en sponsoravtale i tillegg til å gi gaven. Behandlingen av sponsoravtalen og gaven skjer da ut fra de faktiske forhold. Bagatellmessige motytelser ses bort fra. I noen tilfeller kan dette derfor bli en skjønnsmessig vurdering fra bankens side.

3.4    Det skal være mulig å yte gaver også til grupper/organisasjoner som banken har sponsoravtale med

Gaven skal da være begrunnet ut fra allmennyttige formål med f.eks. utgangspunkt i nye satsinger, nye investeringer o.l. I de tilfeller det vil bli gitt gaver til grupper/organisasjoner som banken også har sponsoravtale med, skal gaven ha et annet formål og et annet innhold enn det sponsoravtalen er ment å dekke.

3.5    Når banken skal støtte arrangementer der det mottas f.eks. billetter eller en hel forestilling, skal billettene tilbys alle og ikke bare bankens kunder.

Dermed blir gaven en ”todelt gave”. Et eksempel på dette kan være at banken gir en gave til en teatergruppe for å gi dem muligheten til å sette opp et teaterstykke. Banken mottar noen billetter som deretter gis som en gave til lokalbefolkningen.


4.    TOTENS SPAREBANKS STIPENDORDNING

Som en del av de totale midlene i Totens Sparebanks gavefond, har banken etablert en egen stipendordning.

Totens Sparebanks stipendordning har til hensikt å stimulere lovende talenter som har utmerket seg med gode ferdigheter og prestasjoner innenfor sitt område. Stipendene deles ut i bankens kjerneområde, og søkerne må komme herfra. Stipendene deles ut i tre kategorier – idrett, kultur og utdanning. Totalt deles det ut 150.000,- pr år, fordelt med 50.000,- innenfor hver kategori.

4.1    Juryer

Juryen for stipendordningen består av 2-3 ansatte, og en ekstern fagperson innenfor hver stipendkategori.

4.2    Idrettsstipend

Søkere må være mellom 16 og 25 år, og utøvere innenfor alle idretter kan søke. Søkerne må komme fra vårt primære markedsområde.

4.3    Kulturstipend

Søkere må være over 16 år og bør være under 30 år. Stipendet favner hele det tradisjonelle kulturbegrepet; sang, musikk, bildende kunst, drama, forfatterskap, prosa og lyrikk.

4.4    Utdanningsstipend

Søkere bør være under 30 år, og ha startet utdanning på minimum Mastergradnivå eller annen spesialisering av betydning innenfor bankens markedsområde.

4.5    Søknad

Søknadsprosessen skal foregå på vår gaveside; gaveutdelingen.no.

Søknaden skal inneholde personalia, dokumenterte resultater og være godt begrunnet. Kandidatene kan derfor sende inn vedlegg, fortrinnsvis som PDF pr. mail, men også på papir hvis det er ønsket. Søkere må kunne dokumentere hva stipendet skal brukes til.


5.    ETIKK

Totens Sparebank sin virksomhet er avhengig av tillit fra kunder, offentlige myndigheter og samfunnet for øvrig. Tillit er ikke noe banken kan beslutte eller kreve, men bare gjøre seg fortjent til gjennom at det opptres med aktsomhet og redelighet. Det er viktig for banken å tilstrebe disse verdiene også når det gjelder gavetildelinger.

Retningslinjene for gavetildelinger er ikke utformet som en detaljert sjekkliste, men sier hvilke satsingsområder banken prioriterer, og hvilke kvaliteter banken skal se etter i prosjektene. Utgangspunktet for ethvert gaveprosjekt er prosjektet selv og dets formål, og at dette ligger innenfor bankens policy og lovens forutsetning, samt er med på å virkeliggjøre bankens visjon.

Nedenfor følger noen punkter som banken finner særlig viktige i forbindelse med gavetildeling:
 

5.1    Åpenhet

Et viktig prinsipp for Totens Sparebank Gavefond er transparens – gjennomsiktighet. Med det menes at omverdenen skal ha mulighet til å få innsyn i bankens gavetildelinger. En praktisk konsekvens av dette er at banken skal legge ut informasjon om gavetildelinger både på intranett lokal presse og i bankens digitale kanaler.

 

5.2    Interessekonflikter – habilitet/integritet

Det er avgjørende for Totens Sparebank Gavefonds virksomhet at det ikke kan reises tvil om at hver sak skal behandles og avgjøres på en upartisk måte, upåvirket av personlige interesser. Dersom det er tvil om det foreligger forhold som kan være egnet til å svekke tilliten til hans eller hennes upartiskhet i en sak, skal dette meddeles adm. banksjef. Eventuell inhabilitet skal vurderes både ut fra nivå for saksbehandling / innstilling og beslutning/tildeling.
 

5.3    Koblinger

Det skal ikke være koblinger mellom gave og kundeforhold, f.eks. ved at man har som betingelse at kundeforholdet flyttes til Totens Sparebank. Om mottaker på eget initiativ flytter kundeforholdet, skal ikke dette ha betydning for tildelingen. Det skal likevel kunne gis gaver til ideelle organisasjoner som har et allmennyttig formål og som er kunder i banken.


6.    Bærekraft

Totens Sparebanks virksomhet er bygget på tillit fra kunder, offentlige myndigheter og samfunnet for øvrig. Tillit kan som kjent ikke besluttes eller kreves, den kan kun fortjenes gjennom å opptre aktsomt og redelig. Det er viktig for banken å tilstrebe disse verdiene også når det gjelder gavetildelinger.

Som lokalbank bryr vi oss om lokalsamfunnet, og har i over 100 år bidratt med å dele ut gaver til allmennyttige formål. Årlig deles ut cirka 10 millioner kronet fordelt på nær 150 gavemottakere. I tillegg deles det ut talentstipend innenfor kategoriene idrett, kultur og utdanning. Vi skal ha fokus på bærekraftige tiltak som skaper vekst og utvikling i lokalsamfunnet. Barn og unge skal i størst utstrekning tilgodeses.

Det skal ikke gis gavemidler til miljøskadelige formål eller til organisasjoner med uryddig økonomi.

I bankes egen bærekraftstrategi viser vi spesielt til FN’s bærekraftsmål nr 10; «Mindre ulikhet» når det gjelder bankens gaveutdeling. Vi har et ønske om at alle skal ha like muligheter, særlig i ung alder. Mestring innenfor et område kan ha positiv effekt på andre områder. Det er naturlig at banken gjennom gaveinstituttet støtter opp under aktiviteter som bidrar til mindre ulikhet og utenforskap.


8.2    Tildelingskriterier

• Vi gir gaver til formål som befinner seg geografisk i bankens primære markedsområder.

• Våre gaver går til det lille og lokale formålet, så vel som til det litt større regionale prosjektet.

• Vi støtter prosjekter som har verdi over tid, som engasjerer mange i lokalmiljøet, som skaper aktivitet og bidrar til dugnadsånd.

• Vi støtter formål som støtter opp under FN’s bærekraftsmål i våre lokalsamfunn.

• Vi ser etter prosjekter som kan gi langvarig nytte, heller enn å støtte kortvarige arrangementer.

• Vi ønsker at støtten skal utløse gode krefter ved å støtte tiltak som skaper aktiviteter, tilhørighet og stolthet i lokalsamfunnet.

• Lokale gavemidler skal brukes for å sikre gode oppvekstvilkår for barn og unge på alle områder, samt bidra til å gjøre det attraktivt å bo og leve i lokalsamfunn der banken er representert.

Det gis vanligvis ikke støtte til enkeltpersoners prosjekter, men unntak fra dette kan være dersom prosjektet er av en slik art at det skaper interesse og aktiviteter i lokalsamfunnet.


Personvern

Data som registreres i forbindelse med gaveutdelingen vil kun benyttes i relasjon til gaveutdelingen. Informasjonen vil ikke bli brukt til videre markedsføring. Ved deltakelse i denne gaveutdelingen gis Totens Sparebank fri tillatelse til å publisere de enkelte bidragene på nett eller i trykte medier. Dette kan gjøres uten kompensasjon og uten varsel.

Totens Sparebank forbeholder seg retten til å fjerne søknader som ikke oppfyller vilkårene, er krenkende eller er av upassende karakter. Den enkelte søker er selv ansvarlig for å overholde rettigheter knyttet til bildebruk.

Lykke til!